Restafvalteller

De RAD heeft in samenwerking met SVHW de restafvalteller ontwikkeld. De restafvalteller van de RAD toont het aantal keren dat het restafval wordt aangeboden. Deze restafvalteller geeft inzicht in het aantal keren dat het restafval wordt aangeboden, waarmee en wanneer. De restafvalteller laat zien welke kosten hieraan verbonden zijn.

Het SVHW verstuurt jaarlijks de aanslag voor de afvalstoffenheffing. In februari wordt de aanslag verstuurd voor het basistarief van het huidige jaar en de afrekening van het aantal keren dat het restafval is aangeboden in het voorgaande jaar.

Het is mogelijk om nu in te zien hoeveel keer je restafval hebt aangeboden. Via de website van het SVHW kan de hoofdgebruiker van een adres inloggen op de persoonlijke pagina met behulp van DigiD. Naast de overige aanslagen voor bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing, onroerende zaakbelasting of rioolheffing, is hier ook een link te vinden naar de restafvalteller.

Klik hier voor de site van het SVHW en log in met behulp van uw DigiD-code.

Veelgestelde vragen 

DigiD staat voor Digitale Identiteit. Met je DigiD kun je inloggen op websites van de overheid en in de zorg. Je DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord die je allebei zelf kiest.

Het gaat hier om belastinggegevens waar de RAD en het SVHW zorgvuldig mee om moeten gaan. Met je DigiD kun je op een veilige manier inloggen.

De DigiD-code kun je aanvragen via www.digid.nl. Hiervoor heb je onder andere je burgerservicenummer nodig.

De beveiliging van de restafvalteller is geregeld via DigiD. Dit is een persoonlijke inlog door middel van een gebruikersnaam en wachtwoord. Je gebruikt de DigiD om je te legitimeren via internet. Veel overheidsorganisaties en organisaties die taken voor de overheid uitvoeren, bieden diensten aan met DigiD. De veiligheid wordt regelmatig getest door de overheid. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Via www.svhw.nl kun je met behulp van je DigiD inloggen op je persoonlijke pagina. Na het inloggen in ‘Mijn SVHW’ tref je links in het scherm een aantal opties aan. Naast de aanslagen en taxatieverslagen vind je ook een link naar de restafvalteller.

Nee, vanwege privacyoverwegingen kunnen wij het aantal aanbiedingen niet controleren via de restafvalteller. Het is wel mogelijk om bij ons een uitdraai van het aantal aanbiedingen op te vragen. Een uitdraai van het aantal aanbiedingen kun je schriftelijk bij ons opvragen.

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom je niet kan inloggen op de restafvalteller.

  • Allereerst kan het zijn dat je nog niet in het bezit bent van een DigiD account. Dit heb je nodig om in te kunnen loggen op Mijn SVHW. Bij de vraag ”Hoe kom ik aan een DigiD-code?” staat vermeld waar je terecht kunt.
  • Het is ook mogelijk dat je niet geregistreerd staat als hoofdgebruiker. Alleen de hoofdgebruiker kan namelijk met zijn/haar DigiD inloggen op Mijn SVHW. Mochten deze redenen niet van toepassing zijn op jouw situatie, dan verzoeken wij om contact met ons op te nemen via 0186 57 25 86.

Bent u het niet eens met het aantal aanbiedingen dat geregistreerd is, neem dan contact op met de RAD via info@radbv.nl of 0186-572586

Het SVHW verstuurt in 2017 één rekening met daarop verschillende aanslagen voor o.a. de rioolheffing, onroerende zaakbelasting en het basis- en variabele tarief voor de afvalstoffenheffing. Ieder huishouden ontvangt begin 2017 twee aanslagen voor de afvalstoffenheffing. Eén aanslag betreft het variabele tarief van de afvalstoffenheffing over 2016, dus het aantal keren dat er restafval is aangeboden. De andere aanslag betreft het basistarief van de afvalstoffenheffing voor 2017.

Op de restafvalteller is alleen het aantal keren dat je restafval hebt aangeboden te zien. Het basistarief voor het nieuwe jaar kun je hier niet terugvinden, maar staat wel op het aanslagbiljet van 2017 en verder.

De restafvalteller laat zien dat de container is vervangen. In het overzicht staan namelijk twee containers vermeld met verschillende chipnummers. Per container wordt het aantal aanbiedingen weergegeven.

Wanneer je container of afvalpas is vervangen, of wanneer de chip van een container gewisseld is, dan vind je dit terug in het overzicht. Wanneer een container, afvalpas of chip kapot is gegaan, als vermist is opgegeven of anderszins onbruikbaar is geworden, zal deze vervangen worden door de RAD. De verschillende inzamelmiddelen met unieke chipnummers zie je terug in het overzicht. Heb je vragen over het totaal overzicht dan kun je contact opnemen met de RAD via info@radbv.nl of 0186-572586

Wanneer je oude woning langere tijd onbewoond blijft, kun je contact opnemen met de RAD om de restafvalcontainer of afvalpas te laten blokkeren voor gebruik. Op die manier voorkom je dat je onterecht kosten moet betalen voor het aanbieden van restafval op het oude adres.

Het SVHW verleent jaarlijks achteraf de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing. Het totaalbedrag voor de afvalstoffenheffing over 2016 wordt tot een bedrag van maximaal € 182,- kwijtgescholden. Blijkt dat je totale afvalstoffenheffing over 2016 hoger is, dan wordt het restbedrag in rekening gebracht.

Als je aanvraag voor een reductieregeling in verband met medisch afval is goedgekeurd, vindt de verrekening achteraf plaats. De restafvalteller laat wel het totaal aantal aanbiedingen zien. Meer informatie over de toepassing van de reductieregeling vind je op deze pagina.