Uit het recente bewonerstevredenheidsonderzoek blijkt dat inwoners van Goeree-Overflakkee steeds positiever zijn over de afvalinzameling en dienstverlening. Als uitvoerende partij ontvangt de RAD een gemiddelde waardering van 7.5, een lichte stijging van 0.3 sinds 2022. Het algemene rapport cijfer voor het afvalbeleid is gestegen van een 5.9 naar een 6.3.
Sterke verbetering in klantcontact en dienstverlening
De verbetering is vooral zichtbaar in het contact met medewerkers van de RAD. Zo is het cijfer voor de klantenservice gestegen van 6.5 naar 7.8 Bovendien waarderen de inwoners de medewerkers bij de afvalinzameling nu met een 8.0, waar dit voorheen een 7.4 was. Dit laat zien dat inzet op klantvriendelijkheid en professionaliteit wordt herkend en gewaardeerd.
Afval scheiden blijft belangrijk voor inwoners
Het scheiden van afval doen de inwoners van Goeree Overflakkee op grote schaal. Maar liefst 95% tot 99% scheidt papier/karton, pmd en gft-afval. Op de vraag wat zou helpen om nog beter afval te scheiden, geven inwoners vooral aan dat een lagere afvalstoffenheffing (53%), vaker gratis afval wegbrengen naar de milieustraat (35%) en meer aanbiedmogelijkheden (29%) het meest motiverend zouden zijn.
De tevredenheid over de inzamelfrequentie van pmd is flink toegenomen in de afgelopen jaren. In 2022 vond 58% dit voldoende, nu is dat 85%. Ook over de inzameling van restafval is 80% van de inwoners tevreden. Grotere huishoudens laten weten dat de frequentie van eens per vier weken soms onvoldoende is, met name in de zomer.
Ruimte voor verbetering blijft
Het straatbeeld rondom pmd blijft een belangrijk aandachtspunt, onder andere door rondslingerende zakken, beperkte verkrijgbaarheid van de pmd-zakken en het gebruik van kroonringen. Ook signalen over de openingstijden van de milieustraat tijdens de avonduren en op zaterdagen worden serieus genomen. Het gemeentebestuur wil de verbeterpunten waar mogelijk meenemen in het nieuwe Grondstoffenbeleidsplan.
Brede toepassing RAD-app
78% van de respondenten geeft aan gebruik te maken van de RAD-app, voornamelijk voor de afvalkalender met herinneringsfunctie. Slechts 10% is nog niet bekend met de app, wat laat zien dat onze digitale dienstverlening breed wordt gebruikt en gewaardeerd.
Dank aan betrokken inwoners
De RAD bedankt alle inwoners die hebben deelgenomen aan het bewonerstevredenheidsonderzoek. Hun inbreng wordt gewaardeerd en biedt waardevolle inzichten in hoe de afvalinzameling en dienstverlening worden ervaren. Deze resultaten vormen een belangrijke basis voor het verder verbeteren van de service en het ontwikkelen van een schonere, efficiƫntere en klantgerichte afvalinzameling in de gemeente Goeree-Overflakkee.