Je ziet het overal: straten vrolijk versierd met oranje vlaggetjes. Dat vinden wij óók mooi. Sterker nog, we rijden er met een glimlach doorheen. Totdat het nét niet past.
Onze inzamelwagens zijn namelijk groter (en hoger) dan je denkt. Voor pmd gebruiken we achterladers, voor gft, papier en restafval juist zijladers die met een arm aan de zijkant je container optillen en legen. Zijladers hebben een andere werkhoogte dan achterladers. En precies daar gaat het soms mis: vlaggenlijnen hangen lager dan de veilige doorgangshoogte van 4,20 meter.
Als we er toch onderdoor rijden, riskeren we schade: aan jullie versiering, misschien zelfs aan auto’s of huizen én aan onze voertuigen. Maar belangrijker nog, dezelfde route moet ook toegankelijk blijven voor hulpdiensten. Daarom maken onze chauffeurs ter plekke een afweging. Is het te laag? Dan rijden we niet door.
We begrijpen dat dat vervelend is. Niemand zit te wachten op een volle container. Maar we doen dit niet zomaar. We proberen juist schade en teleurstelling te voorkomen. Daarom communiceren we waar mogelijk vooraf via de RAD-app en komen we terug zodra het wél veilig kan of bieden we een alternatief aanbiedpunt.
Het goede nieuws: in de meeste gevallen lossen bewoners het snel samen op. Even de vlaggetjes iets hoger hangen en we kunnen gewoon weer door. Iedereen blij en de straat nog steeds feestelijk.
Dus: blijf vooral versieren. Graag zelfs. Maar houd die 4,20 meter in gedachten. Dan houden we samen de straat veilig, bereikbaar én gezellig.